Hadiah comel untuk yang tersayang!
Pelbagai barangan comel untuk kamu dan si dia!
0
toink2 ^_^

Jom Kahwin! ^_^*




Waaaa terbaek lah tajuk post kali ni..he3.. Mesti tersedak ble baca tajuknye..ok rilek2, ^_^
Post kali ini saya nak sentuh pasal kahwin muda.. Moga2 anda dan saya sama2 dapat sedikit ilmu buat bekalan nanti :D

Usia remaja merupakan satu tahap perkembangan diri yang cukup mantap di mana pada tahap ini jiwa setiap remaja cukup bergolak dan bergelora. Cinta adalah salah satu tarikan terhebat yang melanda diri setiap individu pada tahap ini. betul kn? :)

Baiklah, ape yg ingin sy highlight kn kt cni adalah cinta itu sesuatu yg suci, bersih dan menenangkan. Dalam dunia sekarang, dpt kte semua lihat cinta bkn lg berada dalam lingkungan itu. Remaja2 banyak terjerat dlm cinta nafsu.

Jadi mcm mne cre utk mengelakkan diri drpd bahaya gejolak cinta nafsu? Pertama dan paling penting adalah Taqarrub Ila Allah (mendekatkan diri kepada Allah) . Kedua Jaga Ikhtilat (pergaulan lelaki dan perempuan). Seterusnya Tundukkan pandangan dan banyak lg cara2 lain. InsyaAllah dgn cre2 tersebut, moga kte sume mendapat cintaNya.

Jika kita berjaya dan berusaha untuk mendapatkan CintaNya barulah kita berusaha utk mendapatkan cinta hambaNya. Rasulullah saw ada bersabda

"Sekiranya kamu mempunyai anak-anak perempuan yang sudah remaja, lalu datang seseorang yang datang meminang, jika kamu dapati laki-laki yang masuk meminang itu baik akhlaknya, agamanya dan sebagainya, maka segeralah kamu menikahkannya"

Dari Abu Hurairah r.a bersabda Rasulullah s.a.w: “Apabila meminang seorang lelaki yang kau redhai Agamanya,akhlaknya dan amanahnya maka kahwinkanlah ia,jika tidak dilakukan, terjadilah ia fitnah dan kerosakan yang meluas”.(at-Tirmizi)

Hadis ini jelas menunjukkan dan menjelaskan kepada kita bahawa bersegeralah dalam hal perkahwinan kerana dengan perkahwinan segalanya akan terjaga. Dengan perkahwinan terjaga pandangan, nafsu, ibadat dan sebagainya.





Hujah yang menggalakkan kahwin awal boleh dikeluarkan dari dalil-dalil berikut:

وأنكحوا الأيامى منكم والصالحين من عبادكم وامائكم ان يكونوا فقراءيغنهم الله من فضله والله واسع عليم

Maksud firman Allah swt: “Dan kahwinlah orang-orang bujang diantara kamu dan orang-orang yang layak berkahwin dari hamba yang lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin,Allah swt akan memberikan kemampuan kepada mereka dengan kurniaNya. Dan Allah Maha Luas pemberiannya lagi Maha Mengetahui”.

Al-Qurtubi menafsirkan ayat tersebut dengan menyarankan kepada penjaga agar memberikan kemudahan dan bantuan untuk melaksanakan perkahwinan mereka. Jangan lah menbantutkan hasrat pemuda pemudi yang ingin memilih perkara benar kerana mungkin sahaja dengan terhalangnya perkahwinan yang ingin dibina akan terjadi perkara2 yang hina.

RM100000 untuk 1 idea?!

Gempak la Levi!

Antara cara2 utk meyakinkan kedua2 ibu bapa utk berkahwin muda adalah :


1) Anda perlulah memiliki akhlak baik dan elok.. Tunjukkan rasa hormat anda kepada ibubapa anda dan ibubapa pasangan anda.
2) Pamerkan sifat anda yang matang terutama ketika berbicara.
3) Menjaga amal ibadah anda.
4) Tetapkan matlamat. Berkahwin bukanlah semata-mata kerana nafsu tetapi untuk mencari keredhaan Allah dan ingin mendekatkan diri anda lagi dengan Allah SWT.
5)Mempunyai simpanan dan pendapatan yang mencukupi.
6)Jika anda masih belajar, pastikan anda letakkan pelajaran di tangga Nombor 1. Janjikan perkara ini kpd ibu bapa.
7))Tanggungjawab sebagai suami-isteri perlu dijaga.
8) Nyatakan secara spesifik kepada ibubapa anda dari mana sumber kewangan anda untuk menampung kos sara-hidup ketika anda sudah berkahwin kelak.
9) Berbincang lah dengan lemah-lembut dengan ibubapa anda untuk menyatakan perancangan anda untuk berkahwin.


InsyaAllah jika niat anda baik, pasti akan dipermudahkan urusan olehNya. Banyakkan berdoa dan solat istikharah, moga2 mendapat petunjuk drpd Allah swt. InsyaAllah Amin :)

*Semoga dipermudahkan dan dilancarkan tiap2 urusan :)





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright© All Rights Reserved Adira Husna Here at adirahusna.blogspot.com