Hadiah comel untuk yang tersayang!
Pelbagai barangan comel untuk kamu dan si dia!
1
toink2 ^_^

Cara Untuk Melupakan Orang Yang Dicintai..


Untuk melupakan orang yang pernah kita cintai memerlukankan upaya yang keras dan konsisten. Kalau hati kita masih maju mundur (‘bermain’ hati) agak sulit untuk melupakannya. Cara untuk melupakan orang kita cintai adalah :
1. Sibukkan diri dengan aktiviti yang menguras tenaga dan fikiran, sehingga kita tidak punya waktu luang untuk memikirkannya. Kalau malam juga mudah tidurnya, kerana sudah terlalu letih. Namun kalau waktu luang kita banyak, fikiran akan mengembara. Tabiat fikiran adalah mudah memikirkan hal-hal yang berkesan, enak dan indah. Memikirkan orang yang dicintai termasuk kriteria tersebut, sehingga akan semakin sulit kita melupakannya.
2. Jauhi interaksi langsung maupun tidak langsung dengan orang yang dicintai. Jika Anda satu organisasi dengan dia, mungkin Anda perlu cari organisasi lain. Buang juga benda-benda yang mengingatkan Anda kepada si dia. Bahkan kalau perlu jangan menerima paggilan telefon/sms darinya untuk sementara waktu atau seterusnya.
3. Jika Anda teringat dengan kebaikannya atau saat-saat indah dengannya, imbangi ingatan tersebut dengan mengingat-ingat kekurangannya atau saat-saat yang paling menyakitkan dengannya. Cara ini akan mengurangi rasa suka/cinta yang berlebih-lebihan dengannya.
4. Saingi rasa cinta Anda kepadanya dengan meningkatkan rasa cinta Anda kepada Allah SWT. Jika Anda mencintai Allah, nescaya rasa cinta (yang berlebihan) kepada orang lain akan hilang. Cinta kita kepada orang lain lebih bersifat universal dan rasional kerana di hati kita hanya ada cinta sejati kepada Allah SWT.
5. Perbanyakkan ibadah dan berdoa yang sungguh-sungguh kepada Allah. Minta kepada Allah SWT untuk membalikkan rasa cinta Anda kepada si dia menjadi rasa hambar kepadanya. Ingat! Allah yang mempunyai hati kita dan Ia juga yang mampu membalikkan hati kita. Jika Anda mengatakan sudah berdoa kepada Allah tapi malah mimpi yang indah-indah dengan dia, itu bererti anda tidak ikhlas dan sungguh-sungguh meminta kepada Allah untuk membantu anda melupakannya. Mungkin malah anda tidak ikhlas dengan kehendak Allah yang tidak menginginkan anda bersama dengannya.
6. Yakini dunia tidak seluas daun kelor dan wanita bukan hanya dia saja. Mungkin ada jodoh lain yang lebih cocok untuk anda di tempat lain. Perluas pergaulan, sehingga kita bisa mendapatkan isyarat-isyarat cinta yang lebih universal dari lingkungan pergaulan kita yang luas tersebut.
7. Kalau sudah putus, jangan terlalu berangan-angan untuk rujuk kembali sehingga kita menjadi plin-plan bersikap kepadanya. Keinginan rujuk (nyambung) kembali membuat pikiran kita menjadi sulit melupakannya. Anggap saja Anda sudah putus selama-lamanya dengan dia, sehingga hati anda tidak selalu ‘bermain-main’ memikirkan dia.

1 ulasan:

  1. usaha dengan doa..insyaalah akan berjaya bila tiba detik dan sampainyer waktu....

    BalasPadam

Copyright© All Rights Reserved Adira Husna Here at adirahusna.blogspot.com